Day Four

Vaknade ganska tidigt och gjorde mig redo för stranden, lyckades smörja hela ryggen med hjälp av min nya hårborste-metod vilket har börjat underlätta vardagen.
Gick in på 7eleven och köpte mig frukost och vatten så att jag skulle klara mig ett tag.

När jag köpt min biljett till Railay Beach så fick jag reda på att det var för farligt att kliva på båten direkt vid stranden så vi fick åka bil till hamnen, där jag redan bor.
Efter en stunds väntan fick vi hoppa på en long-tail båt som tog oss över till Railay. Jag har besökt Railay tidigare men har inte riktigt fattat tycke för det området ännu, så därför ville jag ge det en ny chans. Dessutom finns det flera restauranger och det kändes som en bra tur att börja med då det var ett tag sedan jag senast åkte båt.

När vi skulle kliva av båten blev det bekymmer för min del. Jag satt längst bak i båten tillsammans med en Thai-gumma och de som satt framför var väldigt långsamma ut ur båten. När de äntligen börjat ta sig ur båten stod alla på samma sida vilket fick båten att vicka, vi fastnade i vågorna och vid det laget var det bara jag och gumman kvar i båten. Vi kastades runt i båten som små vantar och jag var helt säker på att vi skulle slå runt. Vid det laget hade de långsamma personerna insett att det fortfarande var personer kvar på båten så jag fick hjälp att komma ur, men det slutade med att jag drattade på ändan och fick en kallsup.

Thai-gumman var väldigt hjälpsam mot mig och förklarade för mig att vattnet skulle fortsätta stiga ett tag till och därför visade hon mig vart jag kunde hänga mina saker så att de inte skulle försvinna med vågorna.

Jag tackade henne och tog därför en massage direkt vid ankomst så att vattnet fick lugna ner sig, och precis som hon sa så kom en våg upp på stranden där alla lagt sina saker och flera personer fick springa runt och leta sina tillhörigheter.
Man ska alltid prata med de Thailändska personer som befinner sig på stranden, de har bra koll på läget.

Temperaturen sägs ha varit närmare 37 grader den här dagen och jag kan verkligen tänka mig det då vattnet inte var svalkande utan mer som en vanlig dusch hemma.
Jag låg och filosoferade ett tag och när klockan närmade sig 14 valde jag att packa ihop och köpa min returbiljett. Min tidigare erfarenhet är att det tar tid innan man får åka tillbaka så jag kunde lika gärna gå dit och vänta.

Jag satt och pratade med några andra som också slöt upp för att få åka tillbaka till Ao nang och efter ett tag visade det sig att de också var från Sverige.
Väntan på hemresa blev ganska lång trots allt och när vi suttit och väntat på att båten skulle fyllas med en person till så fick jag nog och betalade för en person till, bara så att vi kunde få åka hem.
Båtarna ska fyllas med 8 personer nämligen och det kan verkligen ta tid.

Väl tillbaka på Ao nang så tog jag en tuktuk tillbaka till hotellet och spenderade resten av soltimmarna på poolsidan.

När kvällen kom valde jag att bege mig ut på ”stan” och ta en skön massage på Family massage.
Vilken underbar massage det var!
Jag valde en Aloe Vera massage och det var så kallt och skönt, men vid det laget var jag ganska varm från dagen så jag frös.
När massagen var klar gick jag mot The Massaman, min favoritrestaurang, men halvvägs dit öppnade sig himlen och jag dränktes av regn.
Jag försökte ta skydd under en palm men regnet ökade i styrka och tillslut så sprang jag den korta sträckan och fick vrida ur klänningen när jag kom fram.
Mina nyfunna vänner från Finland satt där när jag kom och jag fick slå mig ner bredvid dem.

Efter en blöt och kall middag valde jag att gå till sängs och hoppas att nästa dag skulle bli bättre.